„Csodaszarvas – hagyomány és nomád kaland a Berettyóújfalui Tankerületi Központ intézményeiben”

Kedvezményezett neve: Berettyóújfalui Tankerületi Központ

Projekt azonosító száma: EFOP-3.3.5-19-2020-00024

Támogatás összege (Ft): 88.810.952.-Ft

A támogatás mértéke: 100 %

A projekt megvalósítás időtartama: 2021.06.14 – 2021.09.26.
 

A projekt tartalmának bemutatása:

A Berettyóújfalui Tankerületi Központ tanulóinak közel 20 %-a hátrányos helyzetű, ezért fontos feladatunknak érezzük, hogy az esélyegyenlőség folyamatosan érvényesüljön tevékenységeink során. Kiemelt küldetésünk az egyenlő bánásmód, és az egyenlő esélyű hozzáférés biztosítása a hátrányos helyzetű tanulók számára. Ez a projektben résztevevő intézmények kiválasztásánál is fontos szempont volt.

A projekt tematikájának meghatározása az általános iskolai korosztály életkori sajátosságaihoz igazodik. A tematikus formális és nem formális tartalmakat úgy állítottuk össze, hogy járuljanak hozzá a tanulók ismereteinek bővítéséhez, alapkészségeinek, kompetenciáinak fejlődéséhez. Az élményalapú ismeretelsajátítás segít abban, hogy a tanulás belső motivációja erősödjön, a tanulók személyisége fejlődjön, a tanulói közösség megerősödjön. A projekt lebonyolítása során alkalmazott kooperatív pedagógiai kultúra és tevékenység elsősorban a személyes és társas kapcsolati kompetenciát fejleszti. Tervezzük a Magyar Versmondók Egyesületének és programszolgáltatók bevonását a programok megvalósításába. A résztvevő tanulók önismerete fejlődik, önbizalma erősödik, jobban elfogadja önmagát és elismeri mások erősségeit. A tanulás újfajta megközelítése, a programba beépített pályaorientációs elemek segítenek a reális jövőkép kialakításában, ezáltal hozzájárulnak az iskolai eredményesség javulásához, a végzettség nélküli iskolaelhagyás, a lemorzsolódás csökkenéséhez.

További céljaink:

-           A tematikus nem formális és informális programok megvalósulása során a tanulók számára biztosítjuk az önálló ismeret/ tapasztalatszerzési lehetőségeket.

-           A gyakorlatorientált iskolai tananyag közvetítése, sikerélményhez juttatja a gyerekeket.

-           A program megvalósítása során célunk a tanulók egészséges személyiségfejlesztése, önértékelésük javítása, a negatív önbecsülés helyreállítása.

-           A folklór hagyományőrző műsor megvalósításával a célunk, hogy legyenek nyitottak a kultúra, a hagyomány, a népszokások megismerésére. Tartsák tiszteletben, ápolják nemzetünk hagyományait. Ismerjék meg a minket körülvevő népek kultúráját, hagyományait népmeséken és népdalokon keresztül.

-           Interaktív pályaorientációs foglalkozás megvalósításával a tanulók reális képet alkothatnak önmagukról, készségeikről, jártasságaikról. Előkészítjük a jövőbeli szakmájuk, hivatásuk kiválasztását. Tudatosodik Bennük, hogy a tanulás érték.

-           Az Irodalmi szerepjáték során megismerik és gyakorolják a megfelelő kommunikációt, a helyes magatartásformákat. Felfedezik anyanyelvünk szépségeit.

-           A sportjátékok során fejlődik kudarctűrő, konfliktuskezelő képességük, megvalósul a stresszoldás.

-           A csapatjátékokban formálódik együttműködési készségük, személyes és társas kapcsolati kompetenciájuk.

-           Az együttes tevékenységek során, a közösen átélt élmények hatására fejlődik a közösség.

-           A Kézműves foglalkozások teret biztosítanak a tanulói kreativitás kibontakozásának, a tehetséggondozásnak, miközben fejlődik a gyerekek önkifejezése, esztétikai, kulturális tudatossága.

-           Enyhítünk a tanulók szociális helyzetből eredő hátrányokon az integrált oktatás és az inkluzív nevelés alkalmazásával.
 

 

Csodaszarvas Iskolai Közösségi Program

Zalakaros

Csodaszarvas pályázat keretében 2021.június 21-26 között lehetősége volt 20 felsős tanulónak elutaznia Zalakarosra, a Hotel Fortunába. Ott töltött hat nap élményekkel, új ismeretekkel, tapasztalatokkal gazdagította diákjaink életét.

Első nap nagyobb része utazással telt, de útban a hotel felé megálltunk Székesfehérváron ebédelni és egy kicsit felfedezni a várost. Felmentünk Badacsonyban a Széplaki Kilátóhoz, és gyönyörködtünk a Balaton festői szépségében.

Második nap is nagyon tartalmasnak bizonyult. Délelőtt részt vettek Környezet és természetismeret játékosan a rovarvilág bemutatásán keresztül című foglalkozáson, ahol megismerkedhettek a dzsungelben és a Balaton környékén élő rovarokkal is. Következő egy pályaorientációs program volt, majd a gyerekek nagy örömére ellátogattunk a Zalakarosi fürdőbe, ahol élvezhettük a gyógyvíz jótékony hatását és kihasználtuk a csúszdapark lehetőségeit is. Esti programként az iskolák tanulói bemutatkoztak néhány vidám dallal.

Szerda reggel elindultunk Tihanyba, hogy felfedezzük a Tihanyi Apátságot. A templomban és a múzeumban idegenvezető kísért végig minket, aki bemutatta a hely történelmét és a Bencés rend működését. Ebéd után Farkasgyepűre utaztunk. Innen kisvonattal mentünk át a néhai Iharkútra, ahol megtekintettük az egyetlen nyitva lévő bauxit bányát. Ebben a bányában fedezték fel a Hungarosaurus tormai páncélos dinoszauruszát. Innen visszamentünk Farkasgyepűre és megnéztük a Bakonyban fellelhető nagyvadak múzeumját. Vacsora után számháború következett a tábor területén.

Csütörtök reggel érzékenyítő tréningen vettek részt a tanulók. Ebéd után hagyományőrző tánctanulás, népi játékok és hangszerek kerültek bemutatásra. Ezt követően átbuszoztunk a keszthelyi strandra. A Balaton vize itt 29 fokos volt, így ideális helyszín volt a vízi vetélkedő megtartására. Vacsora után elalvásig zenés, táncos mulatság következett.

Pénteken reggel utaztunk Tapolcára, ahol idegenvezető segítségével felfedeztük a Tapolcai Tavasbarlangot és az interaktív kiállítást. Tavasbarlang legemlékezetesebb pillanata, hogy a feltörő karsztvízben csónakázhattunk. Átutaztunk Badacsonyba, ahol egy rövidített túrán vettünk részt. Levezetésképpen strandolás következett a badacsonyi strandon. Vacsora után összeszedtük a legjobb balatoni élményeinket és egy kisebb programzáró bulit tartottunk.

Szombaton a szobák visszadása után átmentünk Balatonlellére, ahol utolsó pillantást vethettünk a Balatonra. A gyerekek visszajelzései alapján azt mondhatjuk, hogy nagyon élménydús, izgalmas és tanulságos hat napot töltöttünk a Balaton közelében, és ennek a fantasztikus élménycsomagnak a megvalósulásához szükséges feltételeket a Csodaszarvas pályázat biztosította.

 

 

 

Csodaszarvas Iskolai Közösségi Program

Napközis tábor

Alig ért véget ez a tanév, kezdődött valami új hatvan gyerek számára. Megnyílt előttük egy lehetőség, hogy egy hetet eltölthessenek tanítóik és társaik körében.

A Csodaszarvas program nyújtott az iskolánk tanulói számára élményekben gazdag öt napot.

Iskolánkban az első héten a kisebbek, második alkalommal a nagyobb tanulók kóstolhattak bele a programok sokaságába.

A gyerekek már az első napon kaptak fehér sapkát és pólót, amelyek a Csodaszarvas logóval voltak ellátva. A hét folyamán mindkettőt büszkén viselték. Ezek mellé egy tisztasági csomag is járt ajándékba, amelyben található volt fogkefe, fogkrém és sok minden más is.

A bőséges étel mennyisége és minősége levette a gyerekeket a lábukról. A napi négyszeri étkezés és a korlátlan ásványvíz fogyasztása mellett nem sok gyerek mehetett éhesen haza.

A hét minden napján meglátogatta a csoportokat egy-egy olyan vendég, aki tarkította a helyi programokat.

Több alkalommal fiatal lányok és fiúk, a Magyar Versmondók Egyesületének képviselői hoztak magukkal olyan érdekes játékokat, amelyek a jó együttműködést szolgálták és mindemellett a jó hangulatért voltak felelősek. Dráma-és irodalmi szerepjátékok voltak ezek, amelyek nagy tetszést arattak. Bátrak voltak a srácok, mindenki dolgozott és mindig dicsérő szavakat kaptak az előadóktól.

Büszkék voltunk rájuk!

Kipróbálták magukat a táborozók egy középkori játszótéren, amely az iskola udvarán lett kialakítva. Ügyességi és gondolkodtató feladatok szórakoztatták a lelkes közönséget.

Ellátogatott a táborba Mónus József íjász világbajnok, aki egy órás előadásával nyűgözte le a gyerekeket. Látványos bemutatót tartott két szárnyassal a Földesi madársuli. Sok mindent meg lehetett tudni ezekről az állatokról, a mindennapjaikról.

A gyerekek gyorsan barátságot kötöttek velük. A szerdai napot mindkét csoport Nyíregyházán töltötte. A múzeum megtekintése után, tanulók egy része bőrkarkötőt készített, míg a másik csoport a régmúlt idők elfoglaltságával, a gyertyaöntéssel foglalkozott. A nagy hőség ellenére fegyelmezetten és vidáman töltötték ezt a közel nyolc órás elfoglaltságot.

A sok –sok program közötti időt a lelkes, itt tanító pedagógusok saját ötleteikkel színesítettek, amelyeket a gyerekek sok szeretettel fogadtak. Családias hangulat lengte körbe az iskola egész területét.

Lezárásként a közös cserjeültetésre került sor. Itt a gyerekek megfogalmazhatták véleményeiket. A gondolat, hasonló volt.

Barátokkal, jó ételekkel, aranyos felnőttekkel, remek programokkal jövőre ÚJRA ITT A HELYÜNK!!!